مشارکت 18 هزار میلیاردی خیران در مدرسه سازی+ فیلم

علیرضا راشکی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، مشارکت مردمی را به عنوان مسیری جدید در مدرسه سازی کشور و اولویت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس دانست و اظهار کرد که در نهضت مدرسه سازی، نیازها و مشکلات هر منطقه، روستا یا محله، توسط مردم شناسایی می شود و پس از جمع بندی با مسئولان، به پروژه های اجرایی تبدیل خواهند شد.

ایرنا، مشارکت مردمی را به عنوان مسیری جدید در مدرسه سازی کشور و اولویت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس دانست و اظهار کرد که در نهضت مدرسه سازی، نیازها و مشکلات هر منطقه، روستا یا محله، توسط مردم شناسایی می شود و پس از جمع بندی با مسئولان، به پروژه های اجرایی تبدیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه این پروژه ها می تواند از محل کمک های مردمی آغاز شود و با همکاری دولت به سرانجام برسد، تصریح کرد که گروه های مردمی در استان ها شکل گرفته و برخی پروژه ها آغاز یا در تکمیل و ساخت آنها شتاب ایجاد شده و حتی پروژه های نیمه تمام نیز به عنوان اولویت در این رویکرد جدید مورد توجه قرار گرفته و این همکاری می تواند به الگویی پایدار برای سایر حوزه های کشور تبدیل شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس با اشاره به اهمیت مشارکت های مردمی در توسعه فضاهای آموزشی، یادآور شد: با وجود شرایط اقتصادی کشور، خیران کشور توانستند سال گذشته با تعهد بیش از 18 هزار میلیارد تومان، حماسه ای بزرگ در مدرسه سازی رقم بزنند و این مشارکت سبب شد که خروجی کار ما در تحویل مدارس به وزارت آموزش و پرورش به شکل چشمگیری افزایش یابد.

راشکی با بیان اینکه در استان ایلام نیز بیش از 120 میلیارد تومان از محل کمک های خیران بومی و غیربومی برای مدرسه سازی تامین شده است، گفت که بسیاری از پروژه هایی که در ایلام مورد بازدید قرار گرفتند، توسط خیرین به صورت کامل احداث یا با مشارکت آنان تکمیل شده و این موضوع نشان دهنده همدلی و مشارکت سازنده بین دولت و ملت در بحث مدرسه سازی است.

نگاه ویژه دولت به آموزش و مدرسه سازی

وی در ادامه در خصوص نگاه دولت به آموزش و مدرسه سازی یادآور شد که با حمایت مستقیم رئیس جمهور و تاکید ایشان بر اولویت بخشی به آموزش، اقدامات چشمگیری در این حوزه آغاز شده و درسال جاری، بیش از 30 جلسه ویژه با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر ارکان دولت برای رسیدگی به مشکلات فضاهای آموزشی تشکیل شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس تصریح کرد که در مرحله نخست این نهضت بزرگ، برچیدن مدارس کانکسی، مدارس سنگی، مدارس تخریبی و همچنین رفع کمبود سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم با کمتر از سه مترمربع سرانه، در دستور کار قرار گرفت و نگاه ویژه رئیس جمهور و استانداران باعث شده است که حرکت اجرای این پروژه ها با شتاب بیشتری همراه شود.

راشکی عملکرد ایلام را در حوزه نهضت مدرسه سازی موفق ارزیابی کرد و گفت: این استان با بهره گیری از ظرفیت های بومی و ارتقای توان اجرایی و نظارتی در ساخت مدارس، به الگوی قابل تعمیم برای سایر استان ها تبدیل شده و بازخورد مثبت دستگاه های مختلف و میزان مشارکت مردمی در این استان، حکایت از همدلی و همکاری سازنده بین دولت و ملت دارد.

الگوسازی ایلام در فرآیندهای اجرایی و فنی پروژه های عمرانی

معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به دستاوردهای استان ایلام در حوزه مدرسه سازی افزود: بررسی ها نشان می دهد که فرآیندهای فنی و اجرایی پروژه های این استان به استانداردهای مطلوبی رسیده و با تکیه بر توان بومی، ایلام موفق به توسعه نرم افزارهای مختص مدیریت فرآیندهای ساخت وساز شده که می تواند به سایر استان ها تعمیم داده شود.

راشکی ادامه داد: چینش درست و علمی فرآیندهای فنی، از مرحله تصمیم گیری برای ساخت مدرسه تا برگزاری مناقصات، طراحی، اجرا، نظارت و در نهایت تحویل پروژه، نقطه قوت ایلام بوده و این استان به عنوان الگویی موفق در این حوزه، مورد تشویق قرار گرفت و دستاوردهای آن به سایر استان ها منتقل خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد که شورای منطقه ای نوسازی مدارس با مشارکت شش استان کشور با هدف هم افزایی فنی و اجرایی و ارتقای کیفیت ساخت مدارس در استان ایلام برگزار شده و هدف از تشکیل این شورا، هم افزایی، تبادل تجربیات و ارتقای سطح کیفی و فنی پروژه های مدرسه سازی میان استان های مختلف کشور است.

معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: در این نشست که با حضور حدود 30 نفر از مسئولان و کارشناسان ارشد برگزار شد، بازدیدهای میدانی از 10 پروژه مدرسه سازی در استان ایلام انجام شد.

راشکی اظهار کرد که این بازدیدها شامل پروژه های مقاوم سازی، تخریب و بازسازی مدارس بود که در جریان آن، مسائل فنی و اجرایی این طرح ها بررسی شد.

شورای منطقه ای نوسازی مدارس کشور با حضور مدیران، معاونان فنی و کارشناسان ارشد شش استان شامل ایلام، کرمانشاه، قم، اصفهان، مرکزی و لرستان، برای بررسی و تبادل نظر در حوزه فنی و اجرایی نهضت مدرسه سازی به میزبانی ایلام نشست برگزار کرد.

استان ایلام دارای 1260 فضای آموزشی در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری است.

به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس ایلام، ساماندهی 68 مدرسه سنگی در این استان در دستور کار قرار گرفته که برخی از آن ها برای اجرا و ساخت تحویل مدیران پروژه شده است و تلاش می شود که مهرماه، این مدارس به تجهیزات لازم و استانداردهای آموزشی مجهز شوند.

نظرات

captcha